Львів є містом багатим на пам’ятники, однак більша частина з них розташована чи то в самому центрі міста, чи, як то кажуть, ближньому центрі. Спальні райони, за окремими винятками не можуть похвалитись великою кількістю скульптур.
Один із небагатьох винятків – пам’ятник Папі Римському Іванові Павлові ІІ, який встановлено перед церквою Різдва Пресвятої Богородиці – це, данина відвідинам нашого міста Главою Вселенської церкви. Ще два пам’ятники є в іншим спальних мікрорайонах Львова, однак назвати їх мистецькими шедеврами не пасує. На вулиці Виговського якраз біля поліклініки встановлено пам’ятник чи то невідомому космонавту, чи то першій жінці-космонавту Валентині Терешковій – відповідного тексту на самому пам’ятнику немає, однак вулиця колись носила ім’я космонавтки. Ще один пам’ятний знак встановлено на вулиці Науковій – у народі він отримав неофіційну назву «втікаючі з бару», оскільки увічнює хлопця із дівчиною які біжать, а за їх спиною за совіцьких часів було декілька «наливайок». Можливо вдасться пригадати ще кілька пам’ятників та знаків, однак свого обличчя у монументалістиці «спальні» дільниці Львова таки не мають. Про цю проблему розмовляємо з львівським архітектором Михайлом Ягольником.
Про те, чи залишились у Львові агресивні пам’ятники
На жаль у Львові досить багато агресивних пам’ятників, однак я не буду їх називати. Я в політику не бавлюсь, я не політик і не хочу розхитувати цей маятник.
Про пам’ятники в спальних районах
Звичайно, у спальних районах потрібні пам’ятники, наприклад у місті-герої Сихові. Це культурний простір, він повинен мати свій розвиток і тяглість. Я би зробив скульптуру, яку не варто ставити в центрі міста. Я колись лобіював ідею відкриття академії дизайну на Сихові – молоді художники і дизайнери мають його наповнювати артефактами, а не тулитись в центрі. Там треба зробити мистецьку галерею. Натомість там розміщують торгово-розважальні центри. Це абсолютне бабло, а де культура, де вищі навчальні заклади, де музеї? Я робив такі речі, наприклад музей сучасної скульптури Дзиндри у Брюховичах.
Про окультурення торгових центрів на прикладі «Південного»
Якщо у торгівельних центрах намагаються робити якісь культурні осередки, то що в кінцевому підсумку там переважає? Який дух? Так, я Петра Писарчука підтримую, це нормальна, інтелігентна людина, але напевне його консультанти не вміють правильно розставляти акценти та пріоритети. Де є торгівля – там має бути торгівля, я противник коли торгівельні об’єкти поєднували із сакральнимими – це величезна неповага до останніх.
Дивіться також цікаве відео на нашому каналі: Цвітіння сакур та весна в Ужгороді
Про фігуру Матері Божої на вокзалі
Я є членом містобудівної ради і на одному із засідань хтось запропонував встановити на головному залізничному вокзалі Львова фігуру Матері Божої. Мотивація була дуже благородна – щоб кожен хто приїжджає чи їде з міста міг помолитись. Я виступив проти: ви розумієте, яка це постать? Ви хочете поставити в один ряд Пальму Мерцалова, Матір Божу та пивний кіоск? Де тут пріоритет? Найцікавіше, що є хороший варіант – просто треба розчистити сквер, який є на Двірцевій площі від біг-мордів, зробити там гарне освітлення і в центрі цієї оази встановити фігуру Матері Божої. І вона буде на вокзалі, і при вокзалі, і одразу видно, що у нас з ідеологією все гаразд.
Є ще один приклад зневажливого ставлення до храмів. Колись я сфотографував дорогу, яка веде до Сихівського храму – вона вся була заставлена рекламою з поміж якої найхарактернішою була агресивна реклама горілки «Вожак» «Тримай свою територію». Тут дуже чітко видно пріоритет бабла, про який храм тут можна говорити. Це все складові думки, простору, який програмує людину. На відсутності ідеології міцно утвердився комерційний тоталітаризм, де чітко розставлені пріоритети. Починаючи з «Південного»
Про загальну тональність львівського середовища
Так не може бути, на жаль наше місто не має загальної партитури простору. Це стосується і численних фігур Матері Божої. На жаль священики у нас часто перетворюються на комерсантів, які просто мітять свою територію. Львів, як місто, не визнає великих просторів, свого часу тут площі навмисно розбивались на клаптики, щоб тут не могли збиратись люди, а це формує певним чином свідомість. Адже громадянське суспільство формується на площі. Натомість ми маємо велику кількість фігур Матері Божої, а це девальвує її постать. Вона може бути в інтер’єрах, а не де попало на перехрестях. Є історична фігура Матері Божої в центрі міста – і в радіусі двох кілометрів не повинно бути інших фігур, інакше вона втрачає свою значимість.
Про львівську швейкіану
Особа бравого вояка Швейка симпатична, але тут справа не в Швейку, а в сентименті до австрійського періоду Львова. Австрійська імперія тут заклала дуже серйозний пласт культури. Наприклад, нижній університет, первісно це була будівля Галицького парламенту. На жаль у нас не вміють читати фасадів будівель. Натомість у цьому випадку закладена глибока символіка. Зліва від входу можна бачити такі символи, як глобус, книгу та ліру, іншими словами це означає культуру. З правого боку бачимо шестерню, овечку та сніпок, тобто економіку. І кожен парламентар, який заходив до Сейму таким чином читав, що без культури не буває успішної економіки. Навпроти університету маємо парк, який був закладений ще у середньовіччі, коли люди, які вміли будувати суспільство усвідомили, що повинен бути спільний незабудований простір. Таким чином маємо пам’ять, як розуміння стратегії держави: куди йдем.
Олександр Сирцов